|  |   |  |  

  • ورودکاروان عشق به شام درشعرآئینی؛غبارِ درگهِ این آستانه،اکسیر است

    ورودکاروان عشق به شام درشعرآئینی؛غبارِ درگهِ این آستانه،اکسیر است

    ادامه خبر

  • جشن امضای کتاب مژده لواسانی برگزار می‌شود

    جشن امضای کتاب مژده لواسانی برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • سوگواره شعر آیینی برآستان اشک برگزار می‌شود

    سوگواره شعر آیینی برآستان اشک برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • شب شاعران ایران و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

    شب شاعران ایران و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • شب شعر مشترک ایران و کره در نیاوران

    شب شعر مشترک ایران و کره در نیاوران

    ادامه خبر

  • «وریا» در بازار کتاب/ متفاوت بودن چندان هم ساده نیست!

    «وریا» در بازار کتاب/ متفاوت بودن چندان هم ساده نیست!

    ادامه خبر

  • جزئیات اهدای سومین نشان دهخدا/ تقدیر از ۷ اثر برگزیده علوم انسانی

    جزئیات اهدای سومین نشان دهخدا/ تقدیر از ۷ اثر برگزیده علوم انسانی

    ادامه خبر

  • شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است/فقر اندیشه مشکل شعرای امروزی

    شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است/فقر اندیشه مشکل شعرای امروزی

    ادامه خبر

  • نرودا از سرطان نمرده است/ رژیم پینوشه عامل مرگ شاعر؟

    نرودا از سرطان نمرده است/ رژیم پینوشه عامل مرگ شاعر؟

    ادامه خبر

  • جایزه جلال کماکان بدون دبیر/ سایت جایزه از دسترس خارج شد

    جایزه جلال کماکان بدون دبیر/ سایت جایزه از دسترس خارج شد

    ادامه خبر

 
چشم انداز ، مجله اينترنتي اخبار،سرگرمي،آشپزي،تغذيه،سلامت،مذهبي،سينما
تصویر تست

حبیب یغمایی

مرداد 05, 1393 شاعران منتخب معاصر مدیر کل سایت
مرحوم حبیب یغمایی
  • قالب های شعر فارسی
  • آرایه های ادبی
  • اوزان شعر فارسی
  • مقاله های ادبی
  ترجیع بند: ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هر کدام از این قطعه شعرها دارای قافیه ...
  آرایه ابداع: هر گاه در عبارتى، چند صنعت بديعى آورند، آن را ابداع نامند: وَ قِيلَ يٰا أَرْضُ ...
  • شعر انتظار
  • اشعار عاشورایی
  • شعر مقاومت
  • شعر طنز
  • شعر کودک

ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻧﺎﻣﻪ !

ﮐﺎﺵ ﺭﺍﻩ ﺳﻮﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺭﺍﻫﯽ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺜﻞ ﺧﻮﺭﻩ ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺁﺩﻡ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ، ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﻋﻤﯿﻖ ﺍﺯ ﻏﯿﺒﺖ ﺍﺕ ﺯﺧﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﻡ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﻀﻮﺭ ﭘﻮﺷﺎﻟﯽ ﺧﻼ ﺍﻡ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ.ﺩﺳﺘﻢ ﺭﺍ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺍﺕ ﺩﺭﺍﺯ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺣﺎﻻ ﺩﺳﺘﻢ ﻧﻤﯽ ﺭﻭﺩ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻨﻮﯾﺴﻢ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭ ﺑﻤﺎﻧﺪ.ﺩﻭﺭﺍﻫﯽ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻮﺗﺎﻫﻪ ﯼ ﻋﻤﺮ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻡ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﯾﮑﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺳﻘﻮﻁ ﺧﺘﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﯽ ﺗﺎﺯﻩ !
ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﮕﻔﺖ ، ﺳﮑﻮﺕ ﻫﻢ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ! ﺍﻣﺎ ﺭﺍﺳﺘﺶ ﺣﺮﻓﯽ ﻫﻢ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ، ﮔﻔﺘﻨﯽ ﻫﺎ ﺭﺍ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻡ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﮐﻪ " ﺗﮑﺮﺍﺭ " ﻭﺍﮊﻩ ﯼ ﺩﺭﺧﻮﺭﯼ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ.
ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺳﺮﻡ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﻫﯿﭻ ﮐﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﻨﺞ ﻋﻼﻗﻪ ﺍﯾﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﺷﺎﯾﺪ ﻫﻢ ﮔﻨﺞ ﺷﻨﺎﺱ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﻡ ﻭ ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻫﺪﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻡ ! ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﺟﺴﺖ ﻭ ﺟﻮ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻮﺩ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺣﺎﻻ ﻣﻦ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻡ ﻭ ﻗﻄﺐ ﻧﻤﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﯽ ﭼﺮﺧﺪ!
ﺑﻬﺎﺭ ﺭﺍ ﭘﯿﺶ ﺗﺮﻫﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻢ ، ﺣﺎﻻ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﮔﺒﺎﺭ ﺑﯽ ﻣﻮﻗﻊ ﺍﺵ ﻫﺮﮔﺰ ! ﭘﺎﯼ ﺩﺭ ﮔﻞ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻡ ﻗﺎﺗﻞ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﺍﻡ ﺷﺪ.
ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﮐﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﺘﻦ ﻧﯿﺴﺖ ، ﺷﮑﺎﯾﺖ ﻫﻢ ﻧﯿﺴﺖ ، ﮐﻤﯽ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﯽ ﻫﯿﭻ ﭘﺎﺳﺨﯽ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺍﺯ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﯽ ﻧﻮﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﺮﺍ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﯼ ﺩﯾﺪﻧﺖ ﺩﺳﺘﯽ ﺗﮑﺎﻥ ﺑﺪﻫﻢ ﺍﻣﺎ..... ﺍﺻﻼ ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﺎﯼ ﻧﯿﻤﻪ ﮐﺎﺭﻩ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ ؟ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﯾﺎﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﺎ ﻣﯽ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻣﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ ﮐﺎﺑﻮﺳﯽ ﻣﯽ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺑﯿﺪﺍﺭﯼ.
ﺩﺭ ﺟﺒﺮ ﺗﻮﻟﺪ ﺗﻮ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺭﻓﺘﻦ ﻭ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﻣﻦ ﺣﺮﻑ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺍﺳﺖ! ﭼﻨﺪ ﺷﻌﺮ ، ﭼﻨﺪ ﺗﺮﺍﻧﻪ ، ﭼﻨﺪ ﻧﻮﺍﯼ ﺩﻝ ﺍﻧﮕﯿﺰ ﺑﻪ ﻟﺤﻈﻪ ﻫﺎﯾﺖ ﻫﺪﯾﻪ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﺷﺪﯼ !

ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺕ ﭼﺮﺍﻍ ﭼﺸﻤﮏ ﺯﻧﯽ ﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﯼ ﺍﻡ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ، ﺯﺭﺩ! ﺳﺒﺰ ! ﺳﺮﺧﯽ ﺍﯾﻦ ﻗﻠﺐ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﯿﻠﯽ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﻡ! ﻭ ﺳﺮﺩﺭ ﮔﻤﯽ ﺍﻡ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯﺩﺣﺎﻡ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﺍﻡ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺪ ﮐﺸﯿﺪ، ﺍﻧﺰﺟﺎﺭ ﺍﺯ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻫﻤﺮﺍﻫﻢ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼﺮﺍﻍ ﺭﻭﺷﻦ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻡ ﻭ ﺗﺎﺻﺒﺢ ﭘﻠﮏ ﻧﺰﺩﻡ ! ﻣﻦ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﺎﻫﺎﯼ ﺧﺎﻟﯽ ﺩﻧﯿﺎ ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺩﻧﯿﺎ ﺁﺩﻡ ﻧﻪ ﭘﺮﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺧﺎﻟﯽ !
ﺭﺍﺳﺘﺶ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭ ﺭﺍ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻡ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻭ ﭘﯿﺶ ﺭﻭ ﺩﻟﻬﺮﻩ ﻫﺎﯾﻢ ﺭﺍ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.ﺑﺰﺭﮔﺴﺎﻟﯽ ﺍﻡ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﯾﻧﻬﺎ ﻗﻮﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻡ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻧﺎﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻡ ﭘﺎﯼ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﺍﺕ ﺑﻤﺎﻧﻢ ، ﺑﯽ ﻫﯿﭻ ﭼﺸﻢ ﺩﺍﺷﺘﯽ ! ﻣﮕﺮ ﺍﺻﻼ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﯼ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺖ ؟!
ﺑﻌﻀﯽ ﺟﻤﻠﻪ ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﻫﻤﯿﻦ ﺁﺧﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﻧﻮﺷﺘﻢ ، ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﯿﺨﻮﺩﯼ ﺑﺎ ﻭﺍﮊﻩ ﻫﺎ ﮐﻠﻨﺠﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﺧﺮﺵ ﮔﻨﮓ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻮ ﺗﻔﺎﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ!
ﺍﻣﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﺪﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﻡ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ ، ﺁﻧﻘﺪﺭ ﻫﺴﺘﻢ تا ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺸﻮﻡ. ﻗﺴﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﯼ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﺗﻮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻡ ﻭ ﺣﺎﻻ ﮐﻤﯽ ﻧﺎﺭﻓﯿﻘﯽ ﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺑﺪ ﺑﮕﺬﺍﺭﻡ ﻭ ﺑﺮﻭﻡ ! ﺑﺮﻭﻡ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ، ﺑﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﭘﺎ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺕ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻡ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﯿﭻ ! ﺩﺳﺖ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﻢ ﺭﺍ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻧﮕﯿﺮﻡ ﻋﻘﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ!
ﺧﺴﺘﻪ ﻧﯿﺴﺘﻢ ! ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﻼﻓﻪ ﺍﻡ ، ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﯿﺪ ﻧﺎﻓﺮﺟﺎﻡ ، ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﻣﻨﺼﺮﻑ ﻣﯽ ﺷﻮﻡ ، ﮐﺎﺵ ﻧﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﻧﻮﺷﺘﻪ " ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻧﺎﻣﻪ " ﻧﺒﻮﺩ.

نویسنده : غزل جعفری

بخش داستان کوتاه | پایگاه  خبری شاعر


منبع: شعر نو

بخش داستان

  • کارگاه داستان
  • کتاب داستان
  • کتاب ادبیات
  • نویسندگان ایرانی
  • نویسندگان خارجی
  گفتار 5 بسط خط طرح به داستان   مقدمه در گفتارهای پیشین گفته شد که چگونه «فکر اولیه» یا ...
آموزش فنون داستان نویسی گفتار 1داستان و انواع آن   مقدمه  «ادبیات داستانی» یا به تعبیر ...
گفتار 10  ابزار پردازش شخصیت   بعد از همه این حرف ها، می رسیم به این سوال که اصلا چطور شخصیت پردازی ...
گفتار 11   حادثه پردازي و کشمکش حادثه پردازي مصطفی مستور در مبانی داستان کوتاه می نویسد: ...
گفتار 13  تفاوت حادثه با اتفاق/انواع حادثه: تفاوت حادثه با اتفاق گفتیم حوادث نقش مهمی در شکل گیري و ...
گفتار 14  گفتگو نویسی   تعریف گفتگو یا دیالوگ: فرض کنید دارید داستان کوتاهی می نویسید که در آن ...
گفتار 15 صحنه و صحنه پردازی   «زمان و مکانی را که در آن عمل داستانی صورت می‌گیرد، صحنه می‌گویند. ...
گفتار 16 زمان (Time)   در داستان حوادث بر بستر مکان و زمان چیده می‌شود. هر رویدادی در مکانی اتفاق ...
گفتار 17  رجوع به گذشته   نکاتی درباره رجوع به گذشته: نکته 1: رجوع به گذشته در برابر یادآوری ...
گفتار 2 داستان کوتاه   مقدمه داستان کوتاه ترجمه‌ی کلمه‌ی Short story انگلیسی و مترادف با ...
گفتار 3   ایده یا فکر اولیه   مقدمه از گوشه ی خیابان که راه می روید لحظه ای چشمتان به یک ...
گفتار 4 خط طرح چیست و چرا به آن نیاز داریم؟   مقدمه همان طور که در گفتار 3 گفته شد، خطور «فکر ...
گفتار 6   زاویه دید و انواع آن  زاویه ی دید زاویه ی دید یا Point of View  را تعریف کرده اند با ...
گفتار 7 کدام زاویه دید   محاسن زاویه ی دید اول شخص: الف: در روایت داستان توسط شخصیت اصلی (اول ...
گفتار 8 شخصیت در داستان کوتاه   مقدمه یکی از مهمترین مباحث داستان نویسی، بحث شخصیت پردازی است. ...
گفتار 9  انواع شخصیت در داستان کوتاه شخصیت اصلی و شخصیت فرعی شخصیت اصلی، فردی است که ماجرای ...
گفتار12   انواع کشمکش و ویژگی هاي آن گفتیم کشمکش داستانی یک نوع تقابل یا تضاد است میان دو چیز. ...
گفتار 18ظاهر داستان منظور از ظاهر داستان، کلمات، جملات، ترکیب‌ها، سجاوندی‌ (نقطه‌گذاری)ها، نحوه‌ی ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »