|  |   |  |  

  • ورودکاروان عشق به شام درشعرآئینی؛غبارِ درگهِ این آستانه،اکسیر است

    ورودکاروان عشق به شام درشعرآئینی؛غبارِ درگهِ این آستانه،اکسیر است

    ادامه خبر

  • جشن امضای کتاب مژده لواسانی برگزار می‌شود

    جشن امضای کتاب مژده لواسانی برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • سوگواره شعر آیینی برآستان اشک برگزار می‌شود

    سوگواره شعر آیینی برآستان اشک برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • شب شاعران ایران و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

    شب شاعران ایران و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • شب شعر مشترک ایران و کره در نیاوران

    شب شعر مشترک ایران و کره در نیاوران

    ادامه خبر

  • «وریا» در بازار کتاب/ متفاوت بودن چندان هم ساده نیست!

    «وریا» در بازار کتاب/ متفاوت بودن چندان هم ساده نیست!

    ادامه خبر

  • جزئیات اهدای سومین نشان دهخدا/ تقدیر از ۷ اثر برگزیده علوم انسانی

    جزئیات اهدای سومین نشان دهخدا/ تقدیر از ۷ اثر برگزیده علوم انسانی

    ادامه خبر

  • شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است/فقر اندیشه مشکل شعرای امروزی

    شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است/فقر اندیشه مشکل شعرای امروزی

    ادامه خبر

  • نرودا از سرطان نمرده است/ رژیم پینوشه عامل مرگ شاعر؟

    نرودا از سرطان نمرده است/ رژیم پینوشه عامل مرگ شاعر؟

    ادامه خبر

  • جایزه جلال کماکان بدون دبیر/ سایت جایزه از دسترس خارج شد

    جایزه جلال کماکان بدون دبیر/ سایت جایزه از دسترس خارج شد

    ادامه خبر

 
چشم انداز ، مجله اينترنتي اخبار،سرگرمي،آشپزي،تغذيه،سلامت،مذهبي،سينما
  • قالب های شعر فارسی
  • آرایه های ادبی
  • اوزان شعر فارسی
  • مقاله های ادبی
  ترجیع بند: ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هر کدام از این قطعه شعرها دارای قافیه ...
  آرایه ابداع: هر گاه در عبارتى، چند صنعت بديعى آورند، آن را ابداع نامند: وَ قِيلَ يٰا أَرْضُ ...
  • شعر انتظار
  • اشعار عاشورایی
  • شعر مقاومت
  • شعر طنز
  • شعر کودک

شعر فارسی هویت فرهنگی ایران را در خود جای داده است

حجت الاسلام مهدی شیخ گفت: شعر فارسی هویت فرهنگی ایران را در خود جای داده است زیرا ادبیات شعر فارسی با معارف دینی و عرفانی گره خورده و نه تنها فرهنگ را در ایران بلکه در عرصه جهانی، زبانزد مهدی شیخ

به گزارش پایگاه خبری شاعر به نقل از خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با موضوع روز ادب و شعر پارسی در ارتباط تلفنی با رحیمی عضو گروه فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و متخصص ادبیات معاصر و حجت الاسلام  مهدی شیخ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در آغاز این برنامه رحیمی به شعر و ادبیات امروز فارسی اشاره کرد و گفت: خیلی قیاس مناسبی نیست که بخواهیم بین جایگاه شعر و ادب گذشته و امروز ایران را مقایسه کنیم زیرا تمام هنرها و عناصر فرهنگی جامعه ایران، به جهت تغییراتی که در شرایط زندگی و محیط اجتماعی به وجود آمده است، نقش ها و کارکردهایشان در طول زمان تغییر کرده است.

وی افزود: در گذشته شعر نقش های مختلفی از جمله نقش رسانه کمک آموزشی داشته است. در بخش داستان پردازی، داستان پردازی با محوریت شعر بود و هر چه زمان پیش رفته است، رسانه های جدید آمده است و در بخش داستان پردازی، شعر نقش چندانی بر عهده نمی گیرد. بدون تردید امروز نقش رسانه ها و هنرهای دیگر از جمله سینما پر رنگ تر و بسیار بیشتر از ادبیات داستانی در ارتباط با مخاطب است. خیلی از مردم داستان بینوایان را نخوانده اند اما بسیاری از مردم آن را در پرده نقره ای سینما یا تلویزیون دیده اند.

عضو گروه فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کارکردهای جدید شعر و ادبیات نیز اشاره داشت و عنوان کرد: امروز محوری ترین نقشی که شعر دارد، انتقال احساسات و عواطف است به طوری که تقریبا در تمام برنامه ها، افراد اشعاری را برای بیان احساس نقل می کنند. شعر در کارکرد خودش دچار تحول شده است بر خلاف کسانی که معتقدند شعر جایگاه خودش را از دست داده است، معتقد هستم، شعر جایگاه خوبی دارد اما بدون تردید دچار تغییراتی شده است.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام مهدی شیخ، شعر فارسی را زبانزد جهان برشمرد و گفت: شعر فارسی هویت فرهنگی ایران را در خود جای داده است. زیرا ادبیات شعر فارسی با معارف دینی و عرفانی گره خورده که نه تنها فرهنگ را در ایران بلکه در عرصه جهانی، زبانزد کرده است.

وی با اشاره به برخی از شعرای ایرانی، گفت: این شعرا در تمام جهان مورد توجه هستند زیرا این شعرا میراث فرهنگی ایران را منتقل می کنند. در جامعه به سراغ حفظ میراث فرهنگی هستیم اما عمدتا نگاه، میراث مادی است. البته باید این نگاه را حفظ کنیم چون کوتاهی کرده ایم اما بخش میراث معنوی کشور را نیز نباید فراموش کنیم و بیشتر به آن توجه کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: میراث فرهنگی ایران در جای جای نقاط دنیا و جهان وجود دارد. باید به سراغ آنها برویم و با جمع آوری و نسخه برداری، در حفظ و حراست آنها بکوشیم و از این مسئله نباید غفلت کنیم.

بخش اخبار | پایگاه  خبری شاعر


منبع: مهر نیوز

بخش داستان

  • کارگاه داستان
  • کتاب داستان
  • کتاب ادبیات
  • نویسندگان ایرانی
  • نویسندگان خارجی
  گفتار 5 بسط خط طرح به داستان   مقدمه در گفتارهای پیشین گفته شد که چگونه «فکر اولیه» یا ...
آموزش فنون داستان نویسی گفتار 1داستان و انواع آن   مقدمه  «ادبیات داستانی» یا به تعبیر ...
گفتار 10  ابزار پردازش شخصیت   بعد از همه این حرف ها، می رسیم به این سوال که اصلا چطور شخصیت پردازی ...
گفتار 11   حادثه پردازي و کشمکش حادثه پردازي مصطفی مستور در مبانی داستان کوتاه می نویسد: ...
گفتار 13  تفاوت حادثه با اتفاق/انواع حادثه: تفاوت حادثه با اتفاق گفتیم حوادث نقش مهمی در شکل گیري و ...
گفتار 14  گفتگو نویسی   تعریف گفتگو یا دیالوگ: فرض کنید دارید داستان کوتاهی می نویسید که در آن ...
گفتار 15 صحنه و صحنه پردازی   «زمان و مکانی را که در آن عمل داستانی صورت می‌گیرد، صحنه می‌گویند. ...
گفتار 16 زمان (Time)   در داستان حوادث بر بستر مکان و زمان چیده می‌شود. هر رویدادی در مکانی اتفاق ...
گفتار 17  رجوع به گذشته   نکاتی درباره رجوع به گذشته: نکته 1: رجوع به گذشته در برابر یادآوری ...
گفتار 2 داستان کوتاه   مقدمه داستان کوتاه ترجمه‌ی کلمه‌ی Short story انگلیسی و مترادف با ...
گفتار 3   ایده یا فکر اولیه   مقدمه از گوشه ی خیابان که راه می روید لحظه ای چشمتان به یک ...
گفتار 4 خط طرح چیست و چرا به آن نیاز داریم؟   مقدمه همان طور که در گفتار 3 گفته شد، خطور «فکر ...
گفتار 6   زاویه دید و انواع آن  زاویه ی دید زاویه ی دید یا Point of View  را تعریف کرده اند با ...
گفتار 7 کدام زاویه دید   محاسن زاویه ی دید اول شخص: الف: در روایت داستان توسط شخصیت اصلی (اول ...
گفتار 8 شخصیت در داستان کوتاه   مقدمه یکی از مهمترین مباحث داستان نویسی، بحث شخصیت پردازی است. ...
گفتار 9  انواع شخصیت در داستان کوتاه شخصیت اصلی و شخصیت فرعی شخصیت اصلی، فردی است که ماجرای ...
گفتار12   انواع کشمکش و ویژگی هاي آن گفتیم کشمکش داستانی یک نوع تقابل یا تضاد است میان دو چیز. ...
گفتار 18ظاهر داستان منظور از ظاهر داستان، کلمات، جملات، ترکیب‌ها، سجاوندی‌ (نقطه‌گذاری)ها، نحوه‌ی ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »