|  |   |  |  

  • ورودکاروان عشق به شام درشعرآئینی؛غبارِ درگهِ این آستانه،اکسیر است

    ورودکاروان عشق به شام درشعرآئینی؛غبارِ درگهِ این آستانه،اکسیر است

    ادامه خبر

  • جشن امضای کتاب مژده لواسانی برگزار می‌شود

    جشن امضای کتاب مژده لواسانی برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • سوگواره شعر آیینی برآستان اشک برگزار می‌شود

    سوگواره شعر آیینی برآستان اشک برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • شب شاعران ایران و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

    شب شاعران ایران و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • شب شعر مشترک ایران و کره در نیاوران

    شب شعر مشترک ایران و کره در نیاوران

    ادامه خبر

  • «وریا» در بازار کتاب/ متفاوت بودن چندان هم ساده نیست!

    «وریا» در بازار کتاب/ متفاوت بودن چندان هم ساده نیست!

    ادامه خبر

  • جزئیات اهدای سومین نشان دهخدا/ تقدیر از ۷ اثر برگزیده علوم انسانی

    جزئیات اهدای سومین نشان دهخدا/ تقدیر از ۷ اثر برگزیده علوم انسانی

    ادامه خبر

  • شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است/فقر اندیشه مشکل شعرای امروزی

    شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است/فقر اندیشه مشکل شعرای امروزی

    ادامه خبر

  • نرودا از سرطان نمرده است/ رژیم پینوشه عامل مرگ شاعر؟

    نرودا از سرطان نمرده است/ رژیم پینوشه عامل مرگ شاعر؟

    ادامه خبر

  • جایزه جلال کماکان بدون دبیر/ سایت جایزه از دسترس خارج شد

    جایزه جلال کماکان بدون دبیر/ سایت جایزه از دسترس خارج شد

    ادامه خبر

 
چشم انداز ، مجله اينترنتي اخبار،سرگرمي،آشپزي،تغذيه،سلامت،مذهبي،سينما
  • قالب های شعر فارسی
  • آرایه های ادبی
  • اوزان شعر فارسی
  • مقاله های ادبی
  ترجیع بند: ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هر کدام از این قطعه شعرها دارای قافیه ...
  آرایه ابداع: هر گاه در عبارتى، چند صنعت بديعى آورند، آن را ابداع نامند: وَ قِيلَ يٰا أَرْضُ ...
  • شعر انتظار
  • اشعار عاشورایی
  • شعر مقاومت
  • شعر طنز
  • شعر کودک

دانشگاه و شعر با یکدیگر قهر هستند

یک شاعر گفت: حقیقت این است که دانشگاه و شعر با یکدیگر قهر هستند و این فقط محدود به ادبیات و شعر نیست و سایر مقولات فرهنگی نیز چنین وضعیتی دارند. طرح شعر

به گزارش پایگاه خبری شاعر به نقل از خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع فضای آکادمیک ادبیات و شعر مدرن فارسی با حضور حسین جنتی شاعر از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

جنتی در آغاز با بیان اینکه در فضای دانشگاهی، ماهیت خطی علم باعث می شود تغییر زیادی بر شعر و ادبیات گذاشته نشود، گفت: البته ادبیات با یک علم صرف متفاوت است زیرا شعر و ادبیات هم علم و هم هنر است و اساسا از هر چیزی که ماهیت هنری دارد، توقع نیز داریم.

وی افزود: مهمترین موضوعی که درباره ارتباط شعر و ادبیات با فضای دانشگاهی وجود دارد، مطرح کردن مباحث اجتماعی است.

جنتی درا دامه به گسست فرهنگی و شکاف نسلی در حوزه ادبیات اشاره کرد و گفت: حقیقت این است که دانشگاه و شعر با یکدیگر قهر هستند که البته این فقط محدود به ادبیات و شعر نیست و سایر مقولات فرهنگی نیز چنین وضعیتی دارند. در حوزه تجسمی و سایر بخش ها شاهد چنین وضعیتی هستیم که همه اینها به دلیل شکاف نسلی و گسست فرهنگی است که البته در جامعه ایرانی این موضوع بیشتر به چشم می آید.

این شاعر معاصر ضمن اشاره به انتظارات از اساتید دانشگاه حوزه شعر و ادبیات برای تاثیرگذاری و تغییر گفت: گفت و گوهای خصوصی بزرگان دانشگاه با شعرا، همیشه وجود دارد. شفیعی کدکنی در مورد بزرگان شعر معاصر اظهار نظر می کند که با آنها هم عصر و هم دوره است. زمانی که آقای شفیعی کدکنی درباره اخوان ثالث مطلب می نویسد و او را به درستی به عنوان یکی از بزرگان ادبیات معرفی می کند، زمان زیادی از دوران او نگذشته و نیازی نیست که منتظر بمانیم زمان زیادی بگذرد تا بدانیم آیا واقعا چنین است و یا شاعر دیگری پا به عرصه خواهد گذاشت.

وی افزود: بعضی وقت ها از اساتید سوال می شود چرا درباره شعر معاصر سخن نمی گویند؟ پاسخ می دهند چون شعر معاصر هیچ چیزی ندارد. آیا اساسا شعر معاصر حتی اشکال هم ندارد که بخواهند حداقل اشکالات آن را بیان کنند و به این شکل سخنی هم درباره شعر معاصر بیان کنند؟ البته شاعران نیز با این اساتید هم داستان هستند که شعر معاصر تهی دست است اما باید اشکالات درشت را هم نوشت و نیازی نیست شاعران درشت را پیدا کرد. این نشان دهنده فاصله گرفتن جامعه دانشگاهی از شعر و ادبیات است.

بخش اخبار | پایگاه  خبری شاعر


منبع: مهر نیوز

بخش داستان

  • کارگاه داستان
  • کتاب داستان
  • کتاب ادبیات
  • نویسندگان ایرانی
  • نویسندگان خارجی
  گفتار 5 بسط خط طرح به داستان   مقدمه در گفتارهای پیشین گفته شد که چگونه «فکر اولیه» یا ...
آموزش فنون داستان نویسی گفتار 1داستان و انواع آن   مقدمه  «ادبیات داستانی» یا به تعبیر ...
گفتار 10  ابزار پردازش شخصیت   بعد از همه این حرف ها، می رسیم به این سوال که اصلا چطور شخصیت پردازی ...
گفتار 11   حادثه پردازي و کشمکش حادثه پردازي مصطفی مستور در مبانی داستان کوتاه می نویسد: ...
گفتار 13  تفاوت حادثه با اتفاق/انواع حادثه: تفاوت حادثه با اتفاق گفتیم حوادث نقش مهمی در شکل گیري و ...
گفتار 14  گفتگو نویسی   تعریف گفتگو یا دیالوگ: فرض کنید دارید داستان کوتاهی می نویسید که در آن ...
گفتار 15 صحنه و صحنه پردازی   «زمان و مکانی را که در آن عمل داستانی صورت می‌گیرد، صحنه می‌گویند. ...
گفتار 16 زمان (Time)   در داستان حوادث بر بستر مکان و زمان چیده می‌شود. هر رویدادی در مکانی اتفاق ...
گفتار 17  رجوع به گذشته   نکاتی درباره رجوع به گذشته: نکته 1: رجوع به گذشته در برابر یادآوری ...
گفتار 2 داستان کوتاه   مقدمه داستان کوتاه ترجمه‌ی کلمه‌ی Short story انگلیسی و مترادف با ...
گفتار 3   ایده یا فکر اولیه   مقدمه از گوشه ی خیابان که راه می روید لحظه ای چشمتان به یک ...
گفتار 4 خط طرح چیست و چرا به آن نیاز داریم؟   مقدمه همان طور که در گفتار 3 گفته شد، خطور «فکر ...
گفتار 6   زاویه دید و انواع آن  زاویه ی دید زاویه ی دید یا Point of View  را تعریف کرده اند با ...
گفتار 7 کدام زاویه دید   محاسن زاویه ی دید اول شخص: الف: در روایت داستان توسط شخصیت اصلی (اول ...
گفتار 8 شخصیت در داستان کوتاه   مقدمه یکی از مهمترین مباحث داستان نویسی، بحث شخصیت پردازی است. ...
گفتار 9  انواع شخصیت در داستان کوتاه شخصیت اصلی و شخصیت فرعی شخصیت اصلی، فردی است که ماجرای ...
گفتار12   انواع کشمکش و ویژگی هاي آن گفتیم کشمکش داستانی یک نوع تقابل یا تضاد است میان دو چیز. ...
گفتار 18ظاهر داستان منظور از ظاهر داستان، کلمات، جملات، ترکیب‌ها، سجاوندی‌ (نقطه‌گذاری)ها، نحوه‌ی ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »