|  |   |  |  

  • هفتمین جایزه «یوسف» اول آذرماه اهدا می‌شود

    هفتمین جایزه «یوسف» اول آذرماه اهدا می‌شود

    ادامه خبر

  • اثر اقتباسی حاصل اعتماد نویسنده و فیلم‌ساز است

    اثر اقتباسی حاصل اعتماد نویسنده و فیلم‌ساز است

    ادامه خبر

  • پیام تسلیت حوزه هنری انقلاب اسلامی برای حادثه زلزله

    پیام تسلیت حوزه هنری انقلاب اسلامی برای حادثه زلزله

    ادامه خبر

  • حراج نشان ادبی یک شاعر به نفع زلزله‌زدگان

    حراج نشان ادبی یک شاعر به نفع زلزله‌زدگان

    ادامه خبر

  • معرفی مجموعه شعر «شلتاق به قلم ابراهیم اسماعیلی‌اراضی، شاعر و منتقد

    معرفی مجموعه شعر «شلتاق به قلم ابراهیم اسماعیلی‌اراضی، شاعر و منتقد

    ادامه خبر

  • یکی از موانع اقتباس ادبی نویسندگان هستند

    یکی از موانع اقتباس ادبی نویسندگان هستند

    ادامه خبر

  • دهمین کنگره کشوری شعر عاشورایی قروه پایان یافت

    دهمین کنگره کشوری شعر عاشورایی قروه پایان یافت

    ادامه خبر

  • شب شعر آیینی«برآستان اشک» برگزار می‌شود

    شب شعر آیینی«برآستان اشک» برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • «مرگ تصادفی یک آنارشیست» در بازار/ آخرین بازنویسی از یک متن

    «مرگ تصادفی یک آنارشیست» در بازار/ آخرین بازنویسی از یک متن

    ادامه خبر

  • مراسم بزرگداشت ضیاء موحد برگزار شد

    مراسم بزرگداشت ضیاء موحد برگزار شد

    ادامه خبر

 
چشم انداز ، مجله اينترنتي اخبار،سرگرمي،آشپزي،تغذيه،سلامت،مذهبي،سينما
  • قالب های شعر فارسی
  • آرایه های ادبی
  • اوزان شعر فارسی
  • مقاله های ادبی
  ترجیع بند: ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هر کدام از این قطعه شعرها دارای قافیه ...
  آرایه ابداع: هر گاه در عبارتى، چند صنعت بديعى آورند، آن را ابداع نامند: وَ قِيلَ يٰا أَرْضُ ...
  • شعر انتظار
  • اشعار عاشورایی
  • شعر مقاومت
  • شعر طنز
  • شعر کودک

شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است/فقر اندیشه مشکل شعرای امروزی

تهران- یکی از شعرا و هنرمندان استان تهران و استاد دانشگاه با بیان این که تفاوت شعر امروز، با دیروز از خواص شعر است، گفت: شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است. اسماعیل امینی

پایگاه خبری شاعر به نقل از خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- رقیه غلامی: شعر از دیر باز با فرهنگ اصیل ایرانی گره خورده و ایرانی ها اصولا طبعی شاعرانه دارند، تا جایی که می توان گفت، شعر فارسی مبین هویت ایرانی است و در هر عصر و زمان، شاعران آن عصر بیان کننده حال و هوای فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی بودند.

شعر والای پارسی، همواره با ارزش ها و معارف عرفانی و دینی گره خورده و همواره رو به تعالی داشته و شعرای ایران مورد توجه جهانیان هستند.

شعرای بزرگی چون فردوسی طوسی، ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله متخلص به سعدی شیرازی، شمس الدین محمدملقب به خواجه حافظ شیرازی و ملقب به لسان الغیب، مولانا جلال الدین بلخی، حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن مؤید نظامی گنجوی و ... بر تارک هنر و شعر ایران و بلکه جهان می درخشند، اما علاوه بر این بزرگان هنرمندان دیگری نیز هستند، که در عرصه شعر پارسی گام برداشته و با عشق و علاقه به خدمتگزاری به فرهنگ این مرز و بوم پرداختند.

در خصوص جایگاه شعر و شعرای پارسی زبان، به سراغ اسماعیل امینی، از شعرا و هنرمندان استان تهران رفته و با وی به گفتگو نشستیم و به ارزیابی شعر شعرای امروزی و مسائل مربوط به آسیب های وارد شده بر پیکره شعر پرداختیم.

امینی که اصلیتی آذری دارد، سال ۴۲ در تهران متولد شده و تا درجه دکترای زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده و سال ها است، با بچه ها و هنرمندان سراسر استان تهران دوست بوده و بیش از ۲۰ سال است که با شاعران دشت ورامین کار می کند، عقیده اش این است که شعرای سرآمد عصر امروز، در در سال های قبل و در دوران نوجوانی بسیار جدی مبحث شعر و شاعری را پیگیری می کردند و همین جدیت باعث شد که از جنوب تهران شاعران خوب زیادی به انجمن و جشنواره ها معرفی شوند، این بزرگان با این که اسم و رسمی ندارند، اما قوی و استخوان دار کار می کنند، امینی معتقد است، باید همین جدیت در عصر حاضر نیز ادامه پیدا کند.

این گفتگو در ادامه می آید:

عمده مشکلات شاعران امروزی در پردازش یک شعر خوب که حرف برای گفتن داشته باشد، چیست؟

عمده مشکلات شعرای امروزی فقر اندیشه است، با توجه به امکانات امروز که شاعران در جهت انتقال سخنانشان به مخاطب از آن بهره می گیرند، باید معترف باشم، این قشر از مطالعه، کمی غفلت می کنند، در حالی که عموما شعرا و نویسندگان نباید یک روز هم از مطالعه غافل شوند.

* نظر شما در خصوص آموزش شعر در مدارس و دانشگاه ها چیست؟

متاسفانه آموزش وپرورش به مطالعه و شعر اهمیت نمی دهد و آموزش مبتنی بر حساب است تا بر نوشتن و خواندن.

اگر در آموزش و پرورش ما حداقل سواد خواندن و نوشتن است، حداکثر سواد نیز خواندن و نوشتن است.

آیا فضای مجازی باعث کاهش مطالعه شده است؟

  خیر، در کشورهای دیگر علی رغم اینترنت رایگان و فضای مجازی گسترده، دانشجویان و دانش آموزان از مطالعه غفلت نمی کنند و فضای مجازی تاثیری بر کاهش مطالعه ندارد.

ما متاسفانه به دانستن اهمیت نمی دهیم و بیشتر به شهرت توجه داریم.

ما تنها کشوری هستیم که تعداد نویسندگان آن بیشتر از خوانندگان آن است.

* آینده شعر را چگونه می بینید و آیا فاصله گرفتن شاعران امروز از سبک شعر شاعران گذشته خللی در شعر ایجاد می کند یا خیر؟

طبیعت شعر این است که از گذشته فاصله بگیرد.

شعر مثل یک اختراع، مثل یک کشف است که هر روزش باید متفاوت از دیروز باشد.

آینده شعر ایران بسیار طلایی خواهد بود، البته لازم به ذکر است، با توجه به اینکه شعرای بی شماری داریم، اما لابلای این ها آثار درخشانی نیز پیدا می شود.

* نکات امیدوار کننده و نقاط قوت شعر امروز را در چه می بینید؟

از جمله نقاط قوت و امیدوار کننده، شعر زنان است،که بعد از انقلاب گسترش پیدا کرد و رتبه زنان در کیفیت شعر از شاعران مرد بیشتر شده است.

از دیگر موارد، این است، که امروزه بحث درباره گونه های مختلف شعری از قبیل نیمایی، موزون و آزاد، حل شده و همه در کنار هم فعالیت می کنند و جدال های بیهوده تمام شده است.

صداهای مختلف شعری شنیده می شود، قالب های فراموش شده قصیده و ترکیب بند وارد شعر امروز شده است و این مسائل من را بسیار خوشحال می کند.

* و اما حرف آخر

حکمت، فلسفه وتاریخ فقط از طریق شعر به دست ما رسیده و شعر حتی، در حفظ دین و اعتقادات جامعه ما نقش بسزایی ایفا کرده است.

آن چه هویت مملکت ما را نگه داشته، شعر است،به اعتقاد من ما اصلا شعر غیرمتعهد نداریم؛ چراکه شعر در هر حال متعهد است، شعر محمل انتقال جدی میراث فرهنگی است، که کشور را از هجوم مغول نجات داد و باعث شد، هویت ما بعد از آن حمله حفظ شود، در روزگار دفاع مقدس در شعر پیشتاز بودیم.

طبق بیان یکی از استادان دانشگاه بوسنی « در زمان جنگ و نسل کشی بوسنی ضمن تشکر از کمک های مالی که از ایران فرستاده می شد، آن چه آن ها را دل گرم می کرد، شعرهایی بود، که از ایران برای آن ها سروده و ترجمه می شد. »

شعر همیشه با معنویات، دین، خداشناسی و ارزش های انسانی پیوسته بوده است، شعر فقط تفریح و مجلس آرایی نبوده و بیانی جدی در عرصه حکمت است.

بخش اخبار | پایگاه  خبری شاعر


منبع: مهر نیوز

بخش داستان

  • کارگاه داستان
  • کتاب داستان
  • کتاب ادبیات
  • نویسندگان ایرانی
  • نویسندگان خارجی
  گفتار 5 بسط خط طرح به داستان   مقدمه در گفتارهای پیشین گفته شد که چگونه «فکر اولیه» یا ...
آموزش فنون داستان نویسی گفتار 1داستان و انواع آن   مقدمه  «ادبیات داستانی» یا به تعبیر ...
گفتار 10  ابزار پردازش شخصیت   بعد از همه این حرف ها، می رسیم به این سوال که اصلا چطور شخصیت پردازی ...
گفتار 11   حادثه پردازي و کشمکش حادثه پردازي مصطفی مستور در مبانی داستان کوتاه می نویسد: ...
گفتار 13  تفاوت حادثه با اتفاق/انواع حادثه: تفاوت حادثه با اتفاق گفتیم حوادث نقش مهمی در شکل گیري و ...
گفتار 14  گفتگو نویسی   تعریف گفتگو یا دیالوگ: فرض کنید دارید داستان کوتاهی می نویسید که در آن ...
گفتار 15 صحنه و صحنه پردازی   «زمان و مکانی را که در آن عمل داستانی صورت می‌گیرد، صحنه می‌گویند. ...
گفتار 16 زمان (Time)   در داستان حوادث بر بستر مکان و زمان چیده می‌شود. هر رویدادی در مکانی اتفاق ...
گفتار 17  رجوع به گذشته   نکاتی درباره رجوع به گذشته: نکته 1: رجوع به گذشته در برابر یادآوری ...
گفتار 2 داستان کوتاه   مقدمه داستان کوتاه ترجمه‌ی کلمه‌ی Short story انگلیسی و مترادف با ...
گفتار 3   ایده یا فکر اولیه   مقدمه از گوشه ی خیابان که راه می روید لحظه ای چشمتان به یک ...
گفتار 4 خط طرح چیست و چرا به آن نیاز داریم؟   مقدمه همان طور که در گفتار 3 گفته شد، خطور «فکر ...
گفتار 6   زاویه دید و انواع آن  زاویه ی دید زاویه ی دید یا Point of View  را تعریف کرده اند با ...
گفتار 7 کدام زاویه دید   محاسن زاویه ی دید اول شخص: الف: در روایت داستان توسط شخصیت اصلی (اول ...
گفتار 8 شخصیت در داستان کوتاه   مقدمه یکی از مهمترین مباحث داستان نویسی، بحث شخصیت پردازی است. ...
گفتار 9  انواع شخصیت در داستان کوتاه شخصیت اصلی و شخصیت فرعی شخصیت اصلی، فردی است که ماجرای ...
گفتار12   انواع کشمکش و ویژگی هاي آن گفتیم کشمکش داستانی یک نوع تقابل یا تضاد است میان دو چیز. ...
گفتار 18ظاهر داستان منظور از ظاهر داستان، کلمات، جملات، ترکیب‌ها، سجاوندی‌ (نقطه‌گذاری)ها، نحوه‌ی ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »