|  |   |  |  

  • هفتمین جایزه «یوسف» اول آذرماه اهدا می‌شود

    هفتمین جایزه «یوسف» اول آذرماه اهدا می‌شود

    ادامه خبر

  • اثر اقتباسی حاصل اعتماد نویسنده و فیلم‌ساز است

    اثر اقتباسی حاصل اعتماد نویسنده و فیلم‌ساز است

    ادامه خبر

  • پیام تسلیت حوزه هنری انقلاب اسلامی برای حادثه زلزله

    پیام تسلیت حوزه هنری انقلاب اسلامی برای حادثه زلزله

    ادامه خبر

  • حراج نشان ادبی یک شاعر به نفع زلزله‌زدگان

    حراج نشان ادبی یک شاعر به نفع زلزله‌زدگان

    ادامه خبر

  • معرفی مجموعه شعر «شلتاق به قلم ابراهیم اسماعیلی‌اراضی، شاعر و منتقد

    معرفی مجموعه شعر «شلتاق به قلم ابراهیم اسماعیلی‌اراضی، شاعر و منتقد

    ادامه خبر

  • یکی از موانع اقتباس ادبی نویسندگان هستند

    یکی از موانع اقتباس ادبی نویسندگان هستند

    ادامه خبر

  • دهمین کنگره کشوری شعر عاشورایی قروه پایان یافت

    دهمین کنگره کشوری شعر عاشورایی قروه پایان یافت

    ادامه خبر

  • شب شعر آیینی«برآستان اشک» برگزار می‌شود

    شب شعر آیینی«برآستان اشک» برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • «مرگ تصادفی یک آنارشیست» در بازار/ آخرین بازنویسی از یک متن

    «مرگ تصادفی یک آنارشیست» در بازار/ آخرین بازنویسی از یک متن

    ادامه خبر

  • مراسم بزرگداشت ضیاء موحد برگزار شد

    مراسم بزرگداشت ضیاء موحد برگزار شد

    ادامه خبر

 
چشم انداز ، مجله اينترنتي اخبار،سرگرمي،آشپزي،تغذيه،سلامت،مذهبي،سينما
  • قالب های شعر فارسی
  • آرایه های ادبی
  • اوزان شعر فارسی
  • مقاله های ادبی
  ترجیع بند: ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هر کدام از این قطعه شعرها دارای قافیه ...
  آرایه ابداع: هر گاه در عبارتى، چند صنعت بديعى آورند، آن را ابداع نامند: وَ قِيلَ يٰا أَرْضُ ...
  • شعر انتظار
  • اشعار عاشورایی
  • شعر مقاومت
  • شعر طنز
  • شعر کودک

تضمین

 

تضمین:

تضمین به طور کلی به این معنی است که قطعاتی از شعر شاعر دیگری را در داخل شعر خود بیاورند. 

در بین شاعران قدیمی چون حافظ و سعدی و ... تضمین به این معنا بوده است که با ذکر اسم شاعر، مصراع یا بیتی از شعر او را در میان غزل یا قصیده خود بیاورند. 

مثلاً سعدی غزلی دارد که این گونه شروع می شود: 

من از آن روز که در بند تو ام آزادم ----- پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم 

و حافظ در غزلی مصراع اول این غزل را به این صورت تضمین کرده است. 

زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم ----- ناز بنیاد مکن تا نَکَنی بنیادم 



و در آخر، مصراع سعدی را تضمین می کند و می گوید: 

حافظ از جو ر تو، حاشا که بگرداند روی ---- من از آن روز که در بند تو ام آزادم 

اما تضمین در بین شعرای سده ی اخیر به این معنی است با شعری از شعرای قدیمی مسمط بسازند. 

مثلاً غزلی از سعدی یا حافظ را تضمین می کنند و با اضافه کردن ابیاتی هم وزن و هم قافیه مصراع های اول آن شعر، شعری می سرایند که در قالب مسمطچهار یا پنج یا شش مصراعی است. 

این نوع تضمین در قدیم مرسوم نبوده و در سالهای اخیر متداول شده است. 

یکی از تضمین های معروف مربوط به ملک الشعرای بهار است ک غزلی از سعدی را تضمین کرده است. 

قسمتی از این شعر در زیر آورده شده است: 

ابیاتی که به رنگ نارنجی آورده شده است مربوط به غزلی از سعدی است که ملک الشعرای بهار آن را در بین شعر خود آورده است. 





سعدیا! چون تو کجا نادره گفتاری هست؟ ----- یا چو شیرین سخنت نخل شکر باری هست؟ 

یا چو بستان و گلستان تو گلزاری هست؟----- هیچم ار نیست، تمنای توام باری هست 

مشنو ای دوست! که غیر از تو مرا یاری هست ----- یا شب و روز بجز فکر توام کاری هست 


لطف گفتار تو شد دام ره مرغ هوس----- به هوس بال زد و گشت گرفتار قفس 

پایبند تو ندارد سر دمسازی کس----- موسی اینجا بنهد رخت به امید قبس 

به کمند سر زلفت نه من افتادم و بس----- که به هر حلقه‌ی زلف تو گرفتاری هست 


بی‌گلستان تو در دست بجز خاری نیست----- به ز گفتار تو بی‌شائبه گفتاری نیست 

فارغ از جلوه‌ی حسنت در و دیواری نیست----- ای که در دار ادب غیر تو دیاری نیست! 

گر بگویم که مرا با تو سر و کاری نیست----- در و دیوار گواهی بدهد کاری هست 


روز نبود که به وصف تو سخن سر نکنم----- شب نباشد که ثنای تو مکرر نکنم 

منکر فضل تو را نهی ز منکر نکنم ----- نزد اعمی صفت مهر منور نکنم 

صبر بر جور رقیبت چه کنم گر نکنم؟----- همه دانند که در صحبت گل خاری هست 

برچسب ها: قالب های شعر فارسی

بخش داستان

  • کارگاه داستان
  • کتاب داستان
  • کتاب ادبیات
  • نویسندگان ایرانی
  • نویسندگان خارجی
  گفتار 5 بسط خط طرح به داستان   مقدمه در گفتارهای پیشین گفته شد که چگونه «فکر اولیه» یا ...
آموزش فنون داستان نویسی گفتار 1داستان و انواع آن   مقدمه  «ادبیات داستانی» یا به تعبیر ...
گفتار 10  ابزار پردازش شخصیت   بعد از همه این حرف ها، می رسیم به این سوال که اصلا چطور شخصیت پردازی ...
گفتار 11   حادثه پردازي و کشمکش حادثه پردازي مصطفی مستور در مبانی داستان کوتاه می نویسد: ...
گفتار 13  تفاوت حادثه با اتفاق/انواع حادثه: تفاوت حادثه با اتفاق گفتیم حوادث نقش مهمی در شکل گیري و ...
گفتار 14  گفتگو نویسی   تعریف گفتگو یا دیالوگ: فرض کنید دارید داستان کوتاهی می نویسید که در آن ...
گفتار 15 صحنه و صحنه پردازی   «زمان و مکانی را که در آن عمل داستانی صورت می‌گیرد، صحنه می‌گویند. ...
گفتار 16 زمان (Time)   در داستان حوادث بر بستر مکان و زمان چیده می‌شود. هر رویدادی در مکانی اتفاق ...
گفتار 17  رجوع به گذشته   نکاتی درباره رجوع به گذشته: نکته 1: رجوع به گذشته در برابر یادآوری ...
گفتار 2 داستان کوتاه   مقدمه داستان کوتاه ترجمه‌ی کلمه‌ی Short story انگلیسی و مترادف با ...
گفتار 3   ایده یا فکر اولیه   مقدمه از گوشه ی خیابان که راه می روید لحظه ای چشمتان به یک ...
گفتار 4 خط طرح چیست و چرا به آن نیاز داریم؟   مقدمه همان طور که در گفتار 3 گفته شد، خطور «فکر ...
گفتار 6   زاویه دید و انواع آن  زاویه ی دید زاویه ی دید یا Point of View  را تعریف کرده اند با ...
گفتار 7 کدام زاویه دید   محاسن زاویه ی دید اول شخص: الف: در روایت داستان توسط شخصیت اصلی (اول ...
گفتار 8 شخصیت در داستان کوتاه   مقدمه یکی از مهمترین مباحث داستان نویسی، بحث شخصیت پردازی است. ...
گفتار 9  انواع شخصیت در داستان کوتاه شخصیت اصلی و شخصیت فرعی شخصیت اصلی، فردی است که ماجرای ...
گفتار12   انواع کشمکش و ویژگی هاي آن گفتیم کشمکش داستانی یک نوع تقابل یا تضاد است میان دو چیز. ...
گفتار 18ظاهر داستان منظور از ظاهر داستان، کلمات، جملات، ترکیب‌ها، سجاوندی‌ (نقطه‌گذاری)ها، نحوه‌ی ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »