|  |   |  |   |

  • غلامرضا طریقی دبیر کل انجمن های ادبی کشور شد

    غلامرضا طریقی دبیر کل انجمن های ادبی کشور شد

    ادامه خبر

  • اولین مجمع انجمن های ادبی کشور و اختتامیه دومین جایزه ملک‌الشعرای بهار، عصر دیروز در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد.

    اولین مجمع انجمن های ادبی کشور و اختتامیه دومین جایزه ملک‌الشعرای بهار، عصر دیروز در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد.

    ادامه خبر

  • مجمع انجمن‌های ادبی و دومین جایزه ملک‌الشعرای بهار، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

    مجمع انجمن‌های ادبی و دومین جایزه ملک‌الشعرای بهار، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

    ادامه خبر

  • نامزدهای بخش داستان کوتاه جایزه مهرگان معرفی شدند

    نامزدهای بخش داستان کوتاه جایزه مهرگان معرفی شدند

    ادامه خبر

  • نامزدهای بخش داستان کوتاه جایزه مهرگان معرفی شدند

    نامزدهای بخش داستان کوتاه جایزه مهرگان معرفی شدند

    ادامه خبر

  • آلمان میزبان روز زبان فارسی و ایران میزبان روز زبان آلمانی می‌شود

    آلمان میزبان روز زبان فارسی و ایران میزبان روز زبان آلمانی می‌شود

    ادامه خبر

  • اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

    ادامه خبر

  • آلمان میزبان روز زبان فارسی و ایران میزبان روز زبان آلمانی می‌شود

    آلمان میزبان روز زبان فارسی و ایران میزبان روز زبان آلمانی می‌شود

    ادامه خبر

  • قزلی مامور حمایت از طرح جایگزینی داستانخوانی با پیک نوروزی شد

    قزلی مامور حمایت از طرح جایگزینی داستانخوانی با پیک نوروزی شد

    ادامه خبر

  • «رسم جهاد» به بازار کتاب رسید

    «رسم جهاد» به بازار کتاب رسید

    ادامه خبر

 

 

  • قالب های شعر فارسی
  • آرایه های ادبی
  • اوزان شعر فارسی
  • مقاله های ادبی
  ترجیع بند: ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هر کدام از این قطعه شعرها دارای قافیه ...
  آرایه ابداع: هر گاه در عبارتى، چند صنعت بديعى آورند، آن را ابداع نامند: وَ قِيلَ يٰا أَرْضُ ...
  • شعر انتظار
  • اشعار عاشورایی
  • شعر مقاومت
  • شعر طنز
  • شعر کودک

زبان و ارزش­های زبانی در غزل و شعر نو به زبان ساده / رضا قنبری

زبان و ارزش­های زبانی در غزل و شعر نو به زبان ساده / رضا قنبری

 زبان در ساده­‌ترین تعریف­‌اش مجموعه­ای از نشانه­‌های صوتی و تصویری (حروف که اشکالی قراردادی‌­اند) است که میان یک گروه اجتماعی یا مردم یک کشور {یا حتا فقط بین دو نفر} برای ایجاد ارتباط ذهنی و مفهومی (پیام) استفاده می‌­شود. اُلگوهای صوتی و تصویری (نوشتاری) "زبان" و نوع کاربردها و استفاده کرد‌ن‌­شان (شیوه و اشکال ادا و استفاده­شان)، به مرور و با ایجاد شدن ضریب­های اشتراکی ذهنی، شکل گرفته­‌اند. هر زبانی (غیر از زبان­های قراردادی و رمزگونه‌ی میان فقط دونفر) سویه­‌ها و سبقه­ای تاریخی-زمانی دارد؛ یعنی ریشه­‌هایی در سخن­گویی و ارتباط­‌پذیری مردمانی در قرون قبل دارد که با گذشت زمان، مدام دچار پالایش و تغییر و صیقل بوده‌­اند تا به نسل ما و زمان ما رسیده­‌ا‌ند.

ما به عنوان نوع بشر، "مـصـرف­‌کـنـنـدگـان زبــان هستیم" ؛ یعنی فقط از امکانات ارتباطی آن برای ارتباط­‌گیری و انتقال معنا و تصور استفاده می­‌کنیم. اما عده‌­ای کم و کمیاب از انسان­ها هستند که فقط مصرف­‌کننده زبان نیستند بلکه به آن سود هم می­‌رسانند؛ به این معنا که به "درونه­‌ی زبان" و "موجودیاتش" اضافه می‌­کنند و حتا الگوهای نوشتاری و ادای مفهوم جدیدی به "ساختار و شیوه­‌ی زبان" اضــافــه می­‌کنند: شـــاعـــران.

و وقتی می­‌گوییم "شاعران به زبان سود می­‌رسانند" منظورمان همه­‌ی کسانی که شعر می‌­نویسند و همه­‌ی کسانی که ادعای شاعری دارند نیست؛ منظورمان شاعران واقعی و مهم است؛ کسانی که ادراکات بسیار عمیقی از جهان و زندگی به دست آورده‌­اند و برای بیان آن ادراکات چاره‌­ای جُز یافتن ساختار کلامی جدید (زبان­ورزی) ندارند. شاعرانی مثل "هولدرین"، "فدریکو گارسیا لورکا"، "آلن گینزبرگ"، "احمد شاملو"، "محمود درویش" ، "ناظم حکمت" ،  "دِرِک والکوت" و برخی شاعران دیگر جهان، در شمار این نوع شاعران می­‌گنجند: شاعرانی که ادراک و جهان­‌نگری پیچیده‌­ای داشتند و در شعر به زبان­‌ورزی و ساخت و سازهای زبانی اقدام کردند.

از توضیح بالا باید به یک نتیجه­‌ی روشن برسیم: بازی زبانی سطحی و روبنایی نه نامش شعر می‌‎شود! نه ارزش ادبی بالایی دارد! بلکه زبان­‌ورزی و ساخت و سازهای جدید در عمقِ زبان که چاشنی‌­اش نیز "جهان­‌نگری و ادراک شاعر" است، هم شعر مهم تولید می­‌کند هم به زبان سودی رسانده...

***

وقتی می­‌گوییم "زبان­ورزی" و "بازی زبانی" و " سود رساندن به زبان" ، دقیقا منظور چه هست؟

اشاره کردیم تقریبا همه انسان­ها از زبان و ساختار معمول و مشخص زبان برای ارتباط و ادای مفهوم و ذهنیت استفاده می­‌کنند، اما شاعرانی هستند که برای نوشتن و ادای حس و منظورشان فقط از "ساختار زبان" و شیو‌ه‌­ی هنجاری نوشتار استفاده نمی‌­کنند، بلکه در ساختمان و ساختار زبان "تغییرات و دخل و تصرفاتی" ایجاد می­‌کنند و چیز تازه‌­ای به میانه می­‌آورند که تا پیش از این نه در زبان نه در عالم حسیات و ذهنیات نبوده است. برای مثال به این سطرها از شیون فومنی نگاه کنید: "شمس‌­ام، همه تنهایی و من رومیِ اندوه/گیلانِ مصیبت­‌زده تبریز دگر بود". یا : "شبِ عروسیِ تو عشق را کفن کردند/تو را به حجله­‌ی خون، سوگوارِ من کردند". (هر دو سطر از زنده‌­یاد شیون فومنی)

چه چیزی در وجه اول جلب توجه می­‌کند؟ زبان "نامتعارف" این دو سطر و ایجاد حس و معنایی جدید که حاصل کارِ زبانیِ شاعر و ساخت و ساز جدید اوست. "عشق را کفن کردند" نه فقط یک حس‌­آمیزی عالی ایجاد کرده بلکه به علت نامتعارف و خارج از هنجارِ زبانی بودنش، موجب شکل­‌گیری "مفاهیم و برداشت­هایی" از این جمله می­‌شود.

به این تکه از شعر احمد شاملو نگاه کنید: "می­‌خواهم خوابِ اقاقیا را بمیرم".

کل سطر را یک جمله­‌ی ساخته شده و نامتعارف شکل داده. در هنجار و دستور زبانِ معمول، هیچ معنایی ندارد و ذهنیت مشترک و مشخصی از آن نداریم، اما احساس و مفهوم جدیدی را در خود ساخته و ما را به دامنه­‌ی "تاویل و فهم" می­‌کشاند.

منبع : پایگاه نقد شعر

چاپایمیل

  • شاعران-معاصر
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • »
  • شاعران منتخب معاصر
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »