|  |   |  |  

  • هفتمین جایزه «یوسف» اول آذرماه اهدا می‌شود

    هفتمین جایزه «یوسف» اول آذرماه اهدا می‌شود

    ادامه خبر

  • اثر اقتباسی حاصل اعتماد نویسنده و فیلم‌ساز است

    اثر اقتباسی حاصل اعتماد نویسنده و فیلم‌ساز است

    ادامه خبر

  • پیام تسلیت حوزه هنری انقلاب اسلامی برای حادثه زلزله

    پیام تسلیت حوزه هنری انقلاب اسلامی برای حادثه زلزله

    ادامه خبر

  • حراج نشان ادبی یک شاعر به نفع زلزله‌زدگان

    حراج نشان ادبی یک شاعر به نفع زلزله‌زدگان

    ادامه خبر

  • معرفی مجموعه شعر «شلتاق به قلم ابراهیم اسماعیلی‌اراضی، شاعر و منتقد

    معرفی مجموعه شعر «شلتاق به قلم ابراهیم اسماعیلی‌اراضی، شاعر و منتقد

    ادامه خبر

  • یکی از موانع اقتباس ادبی نویسندگان هستند

    یکی از موانع اقتباس ادبی نویسندگان هستند

    ادامه خبر

  • دهمین کنگره کشوری شعر عاشورایی قروه پایان یافت

    دهمین کنگره کشوری شعر عاشورایی قروه پایان یافت

    ادامه خبر

  • شب شعر آیینی«برآستان اشک» برگزار می‌شود

    شب شعر آیینی«برآستان اشک» برگزار می‌شود

    ادامه خبر

  • «مرگ تصادفی یک آنارشیست» در بازار/ آخرین بازنویسی از یک متن

    «مرگ تصادفی یک آنارشیست» در بازار/ آخرین بازنویسی از یک متن

    ادامه خبر

  • مراسم بزرگداشت ضیاء موحد برگزار شد

    مراسم بزرگداشت ضیاء موحد برگزار شد

    ادامه خبر

 
چشم انداز ، مجله اينترنتي اخبار،سرگرمي،آشپزي،تغذيه،سلامت،مذهبي،سينما
  • قالب های شعر فارسی
  • آرایه های ادبی
  • اوزان شعر فارسی
  • مقاله های ادبی
  ترجیع بند: ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هر کدام از این قطعه شعرها دارای قافیه ...
  آرایه ابداع: هر گاه در عبارتى، چند صنعت بديعى آورند، آن را ابداع نامند: وَ قِيلَ يٰا أَرْضُ ...
  • شعر انتظار
  • اشعار عاشورایی
  • شعر مقاومت
  • شعر طنز
  • شعر کودک

احمد شاملو

احمد شاملو
 

تاریخ تولد 1/ آذر/ 1304

درگذشت: 2/ مرداد/ 1379

محل تولد: تهران

پدرش افسر ارتش بود و مدام از اين شهر به آن شهر اعزام مي‌شد و همين باعث شده بود كه شاملو تحصيلات مرتبي نداشته باشد. او در سال 1322 براي اولين بار زندان‌هاي متفقين را تجربه كرد. در سال 1326 اولين مجموعه شعرش را با عنوان"آهنگ‌هاي فراموش شده" كه مجموعه‌اي از شعرهاي سنتي و نيمايي و حتي گاهي بي وزن و قافيه بود به چاپ رساند.در سال 1330 "قطعنامه" و شعر بلند "23" را منتشر كرد.

 شعرهاي اين مجموعه بيانگر اين مطلب بود كه شاملو با گذر از شيوه نيمايي دنبال راه و روشي تازه است. او ادبيات كلاسيك را هم به خوبي مي‌شناخت و بر زبان فارسي تسلط كامل داشت كه نتيجه آن در اشعارش بسيار بارز است. او با فرهنگ عامه نيز آشنايي بسيار داشت كه در راستاي اين آشنايي اثري ماندگار يعني "كتاب كوچه" را آفريد. او در شعر به ديدگاهي كاملاً مستقل دست يافت تا جايي كه عنوان "پدر شعر سپيد" شايسته اوست. ويژگي بارز شعرهاي او وجود تصاويري شكوهمند و زنده، زباني محكم و قدرتمند و تفكري اجتماعي است كه از طريق اسطوره‌هاي انساني، تمثيل و نماد بيان مي‌شود. آهنگ سخن او گاهي به نثر قرن چهارم و پنجم و گاه به زبان ترجمه‌هاي كتاب مقدس نزديك مي‌شود.تسلط كامل او بر زبان، ترجمه‌هاي او را نيز متفاوت كرد. او گاهي آنقدر با شعر يا متن درگير مي‌شود كه به نوعي بازآفريني مي‌رسد و ترجمه‌اي مثل "دن آرام" يا "پابرهنه‌ها" را مي‌آفريند. او بدون شك يكي از برجسته‌ترين شاگردان نيما بود.

آثار:

شعر: آهنگ‌هاي فراموش شده(1326)، قطعنامه(1330)، آهن‌ها و احساس (1332)، هواي تازه (1336)، بـاغ آيـنـه (1338)، آيـدا در آيـنـه (1343)، آيدا در آينه و لحظه‌ها و هميشه (1343)، آيـدا: درخـت و خنـجـر و خـاطـره (1334)، ققنوس در باران (1345)، از هوا و آينه‌ها (1346)، لحظه‌ها و هميشه (1347)، مرثيه‌هاي خاك (1348)، شكفتن در مه (1349)، ابراهيم در آتش (1352)، دشنه در ديس (1356)، ترانه‌هاي كوچك غربت (1359)، مدايح بي‌صله (1370) و در آستانه (1376).

تصحيح و تحقيق:افسانه‌هاي هفت گنبد، ترانه‌ها، رباعيات ابوسعيد ابوالخير، خيام، باباطاهر، حافظ شيراز، كتاب كوچه.

ترجمه: نمايشنامه عروسي خون، افسانه‌هاي چيني، اشعار لوركا، رمان پابرهنه‌ها، مفت خورها، شهريار كوچولو، دن آرام، همچون كوچه‌اي بي‌انتها.

درباره او:

نام همه شعرهاي تو (2 جلد) ع. پاشايي/ بامداد هميشه (يادنامه احمد شاملو) تنظيم آيدا سركيسيان. تاملي در شعر شاملو (تقي پور نامداريان)/ احمد شاملو از آغاز تا امروز (محمد حقوقي)/ يك هفته با احمد شاملو (مهدي اخوان لنگرودي)، از زخم قلب/ شناختنامه احمد شاملو (جواد مجابي)/ بن بست و ببرهاي عاشق

از کتاب زندگي خواب ها
خواب تلخ

مرغ مهتاب
مي‌خواند.
ابري در اتاقم مي‌گريد.
گل‌هاي چشم پشيماني مي‌شكفد.
در تابوت پنجره‌ام پيكر مشرق مي‌لود.
مغرب جان مي‌كند،
مي‌ميرد.
گياه نارنجي خورشيد
در مرداب اتاقم مي‌رويد كم كم

بيدارم
نپنداريدم در خواب
سايه شاخه‌اي بشكسته
آهسته خوابم كرد.
اكنون دارم مي شنوم
آهنگ مرغ مهتاب
و گل‌هاي چشم پشيماني را پرپر مي‌كنم.

برچسب ها: شاعران معاصر مشهور

بخش داستان

  • کارگاه داستان
  • کتاب داستان
  • کتاب ادبیات
  • نویسندگان ایرانی
  • نویسندگان خارجی
  گفتار 5 بسط خط طرح به داستان   مقدمه در گفتارهای پیشین گفته شد که چگونه «فکر اولیه» یا ...
آموزش فنون داستان نویسی گفتار 1داستان و انواع آن   مقدمه  «ادبیات داستانی» یا به تعبیر ...
گفتار 10  ابزار پردازش شخصیت   بعد از همه این حرف ها، می رسیم به این سوال که اصلا چطور شخصیت پردازی ...
گفتار 11   حادثه پردازي و کشمکش حادثه پردازي مصطفی مستور در مبانی داستان کوتاه می نویسد: ...
گفتار 13  تفاوت حادثه با اتفاق/انواع حادثه: تفاوت حادثه با اتفاق گفتیم حوادث نقش مهمی در شکل گیري و ...
گفتار 14  گفتگو نویسی   تعریف گفتگو یا دیالوگ: فرض کنید دارید داستان کوتاهی می نویسید که در آن ...
گفتار 15 صحنه و صحنه پردازی   «زمان و مکانی را که در آن عمل داستانی صورت می‌گیرد، صحنه می‌گویند. ...
گفتار 16 زمان (Time)   در داستان حوادث بر بستر مکان و زمان چیده می‌شود. هر رویدادی در مکانی اتفاق ...
گفتار 17  رجوع به گذشته   نکاتی درباره رجوع به گذشته: نکته 1: رجوع به گذشته در برابر یادآوری ...
گفتار 2 داستان کوتاه   مقدمه داستان کوتاه ترجمه‌ی کلمه‌ی Short story انگلیسی و مترادف با ...
گفتار 3   ایده یا فکر اولیه   مقدمه از گوشه ی خیابان که راه می روید لحظه ای چشمتان به یک ...
گفتار 4 خط طرح چیست و چرا به آن نیاز داریم؟   مقدمه همان طور که در گفتار 3 گفته شد، خطور «فکر ...
گفتار 6   زاویه دید و انواع آن  زاویه ی دید زاویه ی دید یا Point of View  را تعریف کرده اند با ...
گفتار 7 کدام زاویه دید   محاسن زاویه ی دید اول شخص: الف: در روایت داستان توسط شخصیت اصلی (اول ...
گفتار 8 شخصیت در داستان کوتاه   مقدمه یکی از مهمترین مباحث داستان نویسی، بحث شخصیت پردازی است. ...
گفتار 9  انواع شخصیت در داستان کوتاه شخصیت اصلی و شخصیت فرعی شخصیت اصلی، فردی است که ماجرای ...
گفتار12   انواع کشمکش و ویژگی هاي آن گفتیم کشمکش داستانی یک نوع تقابل یا تضاد است میان دو چیز. ...
گفتار 18ظاهر داستان منظور از ظاهر داستان، کلمات، جملات، ترکیب‌ها، سجاوندی‌ (نقطه‌گذاری)ها، نحوه‌ی ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »