فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 31 فروردین 1403

«داستان‌های شاهنامه» ۱۰ جلدی شد



«داستان‌های شاهنامه» ۱۰ جلدی شد

تعداد عناوین مجموعه «داستان‌های شاهنامه» نوشته محسن دامادی توسط انتشارات کتاب‌سرای نیک به ۱۰ جلد رسید.

به گزارش شاعر، مجموعه «داستان‌های شاهنامه» نوشته محسن دامادی در حال حاضر توسط انتشارات کتاب‌سرای نیک به جلد دهم رسیده و این‌ ۱۰ جلد در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شوند. اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ بود که ۸ جلد اول این‌مجموعه در یک‌مراسم رونمایی شدند و حالا ایام بزرگداشت فردوسی بهانه خوبی برای مرور مختصر ۱۰ جلد این‌مجموعه است.

محسن دامادی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس که در این‌مجموعه داستان‌های شاهنامه را به‌ نثر نوشته است. در انتهای هر متن هم، ابیات مرتبط با ماجرا از شاهنامه ذکر شده‌اند.

جلد اول مجموعه پیش‌رو «هفت خان رستم» است. داستان هفت خان رستم از روزی آغاز می‌شود که رستم، قهرمان داستان برای آزادی و رها کردن کاووس از بند دیوان سالار، عزم سفر می‌کند و سوار بر رخش خود به دل میدان می‌زند اما در راه با هفت آزمون سخت و طاقت فرسا روبه‌رو می‌شود و با قدرت و درایت خود از هر هفت خان به سلامت عبور می‌کند.

جلد دوم، «رستم و سهراب» است. سهراب فرزند رستم است. این دو شخصیت غیور هر دو برای هدفی والا بدون اینکه بدانند که چه نسبتی با هم دارند با یکدیگر وارد نبرد می‌شوند و در این نبرد رستم پهلوی سهراب را پاره می‌کند و پس از این عمل، متوجه نسبت خود با سهراب می‌شود. در این لحظه رستم از کی‌کاووس طلب نوش‌دارو می‌کند اما نوش‌دارو زمانی به دست رستم می‌رسد که سهراب از دنیا رفته است.

«زال و رودابه» عنوان سومین‌کتاب مجموعه «داستان‌های شاهنامه» است که در آن حکایت عشق و دلدادگی زال و رودابه به تصویر کشیده می‌شود. در داستان زال و رودابه نشان داده می‌شود رنگ و نژاد و مذهب و هیچ چیز نمی‌تواند یارای مقابله با عشق و صداقت و وفاداری دو عاشق را داشته باشد.

چهارمین‌کتاب «قیام کاوه و سرنگونی ضحاک» است. در این‌جلد، غیرت و مردانگی کاوه و طرفداران او نشان داده شده است. این داستان، حکایت از یک دوران سخت برای ایرانیان است، دورانی که ایران گرفتار پادشاهی خون‌خوار است و کاوه فردی است که بر علیه ضحاک دست به قیام زده و انقلاب بزرگی را رقم می‌زند.

«پسران فریدون» پنجمین‌کتاب مجموعه پیش‌روست که در آن حکایت سه‌پسر فریدون روایت می‌شود. این‌سه‌پسر پس از سرنگونی ضحاک به خواست فریدون حکم‌رانی یک منطقه ایران را عهده‌دار می‌شوند. در ابتدا همه چیز آرام به نظر می‌رسد تا این که دو برادر بزرگ‌تر به سهم حکمرانی برادر کوچکتر حسادت می‌ورزند و نقشه قتلش را می‌کشند. «روزگار رنج و کین ایرج» به‌عنوان جلد ششم، ادامه جلد پنجم است. ایرج نام کوچکترین پسر فریدون بود که حکمرانی ایران و جانشینی پدر به او می‌رسد اما از دید سلم پسر بزرگ فریدون این جانشینی ناعادلانه به نظر می‌آید، فلذا مردم محل حکمرانی خود (تور) را بر علیه ایرج متحد می‌کند. در این میان ایرج برای جلوگیری از جنگ و خونریزی به دیدار برادر می‌رود تا او را آرام کند اما در کمال ناباوری توسط برادر کشته می‌شود و سر بریده او برای فریدون فرستاده می‌شود.

ماجراهای افراسیاب پادشاه بدذات توران، موضوع هفتمین‌جلد این‌مجموعه است که با عنوان «بامداد افراسیاب» چاپ شده است. دامادی در این کتاب به اواخر دوران پادشاهی منوچهر پس از ۱۲۰ سال حکمرانی اشاره می‌کند. منوچهر که از زمان مرگ خود خبردار می‌شود نوذر فرزند خود را به عنوان جانشین انتخاب می‌کند اما نوذر در بین مردم محبوبیتی نداشته و به نالایقی شهره بوده است. از این رو اعتراضات گسترده‌ای شکل می‌گیرد. در این میان نیز افراسیاب هم به تحریک پدرش پشتک به بهانه خون‌خواهی تور پدر پشتک از ایران به توران می‌رود تا سردستگی سپاه توران را برای قیام در دست گیرد.

«ایران بدون شاه» به‌عنوان هشتمین‌جلد مجموعه، شامل حکایت کشته شدن نوذر توسط افراسیاب و بی پادشاه ماندن ایران را به تصویر می‌کشد. در این دوران نبود شاه در ایران و بیم سرنگونی آن، زال را به فکر چاره‌اندیشی می‌اندازد. نهمین‌جلد «از کی‌قباد تا کی‌کاووس» است که دنباله جلد هشتم است و به آغاز زمان پادشاهی کی‌قباد تا زمان حکمرانی کی‌کاووس اختصاص دارد. پس از کشته شدن نوذر و بی پادشاه ماندن ایران کی‌قباد توسط زال پادشاه ایران می‌شود اما در این زمان به جهت مشکلات به وجود آمده، تورانیان بار دیگر به فکر حمله به ایران می‌افتند.

دهمین‌جلد هم «از آغاز تا جمشید» است و در مقام مکمل ماجراهای جلد نهم، به دوره‌ای تاریخی و پرفراز و نشیب از افسانه‌های ایرانی اختصاص دارد.



منبع : مهر نیوز