فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 30 فروردین 1403

فرانک اوکانر ،frank o’ connor

فرانک اوکانر ،frank o’ connor
نام واقعی: مایکل فرانسیس اوکانر اودانان
تاریخ تولد: 1903-09-17
محل تولد: کُرک – ایرلند
جنسیت: مرد
وب سایت: frankoconnor [dot] ucc [dot] ie/
فعالیت: نویسنده
ژانر: داستان کوتاه ، یادبود نویسی
تاریخ درگذشت: 1966-03-10 (63 سال)
*********************************
نام مستعار مایکل جان اودانووان نویسنده ی ایرلندی است که در غرب به عنوان یکی از استادان داستان کوتاه جدید شناخته شده است. داستان های او بیشتر تصویرهایی زنده از زندگی روزمره ی مردم ایرلند است و مایه ی شفقت در آفرینش شخصیت ها، تصویر کردن صحنه های واقعی از زندگی، نکته سنجی و طنز، و بیان شاعرانه از خصوصیات داستان های او است.
مجموعه داستان های متعددی از او منتشر شده است، از آن جمله “مهمان های ملت” ، “مایه های دعوا” و “روابط خانوادگی فرانک اوکانر”. او علاوه بر “تاریخ ادبیات ایرلندی” در بررسی ادبیات هم نوشته های ارزشمندی دارد.
فرانک اوکانر توانایی مالی برای رفتن به دانشگاه را نداشت اما مطالعات او وسیع بود و در زمینه ی زبان گلیک (Gaelic) پژوهش های با ارزشی کرده است.
در اوایل دهه ی 1920 به جرم اقدام به تحریکات سیاسی مدتی در زندان به سر برد و در دهه ی 1930 مدیر یک تئاتر معتبر در دوبلین بود. او زندگی دوران کودکی و نوجوانی خود را در کتاب های “تنها فرزند” و “پسر پدرم” تصویر کرده است.
فرانک اوکانر در سال 1966 در گذشت.
صبح روز کریسمس

نویسنده: فرانک اوکانر
مترجم: سرورالسادات جواهریان

داستان کوتاهی از فرانک اوکانر [(۱۷ سپتامبر ۱۹۰۳ – ۱۰ مارس ۱۹۶۶) نویسنده ایرلندی]
فرانک اوکانر با نام اصلی”مایکل فرانسیس اوکانر اوداناوان” داستان نویس و منتقد سرشناس ایرلندی در سال 1903 در شهر کورک دومین شهر مهم ایرلند پس از دابلین به دنیا آمد و شصت و سه سال عمر کرد. اسم اصلی‌اش مایکل او دو نو وان بود و این نام مستعار را بنا به ملاحظات شغلی در سازمان های دولتی برخود گذاشت. سال چهارم دبستان را که تمام کرد، والدینش تصمیم گرفتند از روی فقر و تنگدستی از مدرسه بیرونش بیاورند. طی آشوب‌های سیاسی سال های 1918 تا 1921 که به تشکیل دولت آزاد و جدید ایرلند انجامید، در ارتش جمهوری خواهان خدمت کرد. پس از برقراری صلح، نخست کتابدار شد و پس از چندی، سمت مدیریت تئاتر معروف «ابی» در دابلین را به عهده گرفت. در سال 1931 مجله‌ی ادبی آتلانتیک در آمریکا نخستین داستان کوتاهش را به چاپ رساند. در دهه 1950 به آمریکا رفت و در دانشگاه‌های نورت وسترن و هاروارد به تدریس ادبیات به ویژه ادبیات داستانی پرداخت و مدت مدیدی هم صبح روزهای یکشنبه در تلویزیون «سی بی اس» نی تشست و فقط داستان می‌خواند. اوکانر علاوه بر داستان‌نویسی، منتقد ادبی هم بود و در این زمینه دو کتاب معروف یکی به نام «آئینه در راه» (1956) مطالعه ای در باره ی رمان و دیگری «صدای تنها» (1963) مطالعه ای درباره‌ی داستان کوتاه نوشته است. کتاب «پادشاهان، مردها و مردمان عادی» مجموعه‌ی شعرهایی است که استادانه از زبان گالیک (زبان سلتی ایرلندی) به انگلیسی امروزی ترجمه کرده است. بیشتر داستان‌های کوتاه اوکانر براساس خاطره‌های ایام کودکی‌اش استوار است و او آن ها را با وسواس زیاد و به نثری روشن و پاکیزه نوشته است. نثر داستان‌های او بیشتر مطایبه آمیز و آمیخته با نوعی طنز انتقادی است و در عین حال از وسعت فکر و عمق اندیشه های انسانی بهره مند است. ویلیام باتلریتیس نویسنده و شاعر بزرگ ایرلند درباره ی او گفته است«باید اوکانر را چخوف ایرلند نامید.»…………..

 
عقده ادیپ من

نویسنده: فرانک اوکانر
مترجم: فرشید عطایی

تعداد صفحات: 21
فرانک اکانر، نویسنده و ادیب معاصر ایرلندی است.
اوکانر در کُرک ایرلند به دنیا آمد. او در دهه ۱۹۳۰ در دوبلین به کتابداری، تدریس زبان ایرلندی و کارگردانی تئاتر مشغول بود. هنگامی که او در سال ۱۹۳۵ عضو هیئت مدیره تئاتر اَبی شد، توسط ویلیام باتلر ییتس شاعر سرشناس ایرلندی و دیگر اعضای انجمن ملی تئاتر ایرلندی شناخته شد. وی نخستین مجموعه داستان‌های کوتاهش را در سال ۱۹۳۱ منتشر کرد. اوکانر در سال ۱۹۵۰ دعوت‌ها برای تدریس در آمریکا را پذیرفت و به آن کشور رفت. او بیشتر عمرش را در آمریکا به تدریس و نوشتن گذراند و بسیاری از داستان‌های او برای نخستین بار در آمریکا منتشر شدند

نمایش در اندازه اصلی
سیاه مست

نویسنده: فرانک اوکانر
داستان کوتاه

فرانک اوکانر ، نویسنده ایرلندی، که نام اصلیش مایکل جان ادونوان است ، در سال 1903 در “کورک” ایرلند به دنیا آمد.بعد از تحصیلات دبستانی نتوانست تحصیلاتش را در دانشگاه ادامه دهد ، بنابراین مدتها شغل کتابداری را پیشه کرد و در حین کار سخت به مطالعه پرداخت و زبان بومی اسکاتلندی را فرا گرفت.اوکانر در اوایل دهه 1920 به خاطر فعالیتهای سیاسیش مدتی را در زندان گذراند و در دهه 1930 ریاست “تئاتر ادبی ایرلند” را برعهده گرفت.دوران کودکی و جوانی او در کتابهای”یک فرزند تنها” و “پسر پدرم” بطور مفصل شرح داده شده است.
فرانک اوکانر از بنیانگذاران داستانهای کوتاه مدرن است.اودر اغلب داستانهایش که بسیاری از آنها در مجله نیویورکر به چاپ رسیده، تصویری واقع گرایانه از زندگی روزمره مردم ایرلند را ارائه می دهد که به همراه صفات و خصوصیات آنها و با چاشنی طنز و بذله گویی ،شعرگونه بیان شده است.آثار عمده فرانک اوکانر عبارتند از مهمانان ملت-استخوانبندی مبارزه-ژله سیب صحرایی- عصب مشترک-داستانهای فرانک اوکانر –خویشاوندان بومی.از دیگر آثارش می توان یاداشتهای یک مسافر-آینه در راه-صدای تنها –داستانهای بیشتری از فرانک اوکانر و آخرین اثرش “تاریخ ادبیات ایرلند” نام برد که در سال 1967 چاپ و منتشر شد.